10/07/2010

Mielen pahoittamisesta.

Mielestäni Marko Annala ilmaisee "Kristuksen Ruumis & Pedon Pää" lyriikoissaan äärimmäisen hyvin totuutta, jonka kanssa en itse lähtisi ainakaan kiistelemään.

Lisäksi mua henkilökohtaisesti on alkanut mietityttämään, kuinka mielen pahoittaminen voi olla jollekin helvetin suuri juttu? Mielipahan aiheuttaminen, joka vaikuttaa pahimmassa tapauksessa pitkin lopun toisen osapuolen elämää. Sen voi ehkäistä ajattelemalla hetken, ennenkuin menee möläyttelemään. Ei ota hirveästi kenenkään kallisarvoista aikaa miettiä onko kenties asiattoman, reaktiohakuisen, nasevan tai muutenvain "rakentavan kommentin" (oikeesti. sekin sana omaa oman merkityksen nykyään. ei haukkumisessa ole mitään rakentavaa.) pöytään iskemisestä ikäviä seurauksia. Ei, en puhu, että kukaan turpasaunaa tarjoilisi, vaan lähinnä sitä mielipahaa. Vahinko on aina oma lukunsa tietysti, mutta asioista pitäs pystyä keskustelemaan ihmistenlailla.

Väärin olisi todeta, että kaikkea pitäisi pyytää anteeksi, mutta eniten mulla henkilökohtaisesti ehkä korpeaa se, että ihmiset jopa mielipahan huomatessaan, ei voi pyytää siitä mielipahasta anteeksi, vaikka pitäisikin kiinni typerästä kommentistaan kynsin ja hampain. Kyllä, jotkut ihmiset ovat typeriä ja ylpeitä, mutta mikään ei tee ihmisestä sen ihmisempää kuin se, että osaa ottaa vastuun sanomisistaan sekä tekemisistään. Tämä on yksi mun mieliaiheita ragettaa, joten saa olla ihan varma siitä, että lisää seuraa myöhemmin.

Ihmiset, käyttäkää niitä aivoja mielummin, jotka teille on annettu. Aivojen toiminta tukee sydäntä, eikä pelkällä tunteella voi elää, sillä liian usein siinä päätyy vain tuhoamaan aivonsa. Käyttäkää aivojen lisäksi sitä sydäntänne, jonka pitäisi sisältää pieni omatuntonne... Miettikää välillä, miltä toisesta voi tuntua. Enhän minä itsekään mikään enkeli ole, mutta jokainen kerta kun olen tajunnut jotakuta loukanneeni - olen pyytänyt anteeksi. Jokaisen aiheuttaman mielipahan olen pyytänyt anteeksi tai pyrkinyt selittämään, mutta joskus menee muutama päivä, että on saanut asiat käsiteltyä. Koska loppupeleissä se ei ole koskaan siitä kiinni (mun mielestä siis) et kumpi jutun aloitti tai ketä on syyttäminen, sillä ihminen on vastuussa siitä mitä sanoo tai tekee.

Ei kukaan muukaan sun suullasi puhu, vai mitä?

Nyt soi: Three Days Grace - Wake Up

Ei kommentteja: